خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/08/17 - 12:00
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : فرهنگی
نظر ویس کرمی در مورد بورسیه شدن دانشجویان چینی در ایران:

کم هزینه‌ترین راه برای تعامل با کشورها پذیرش دانشجو است

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تقویت روابط  بین‌المللی به واسطه نخبگان را موثرترین و کارآمدترین روابط بین المللی دانست، گفت: ارتباط گیری به واسطه نخبگان از راه‌های بسیار موثر و کم هزینه بر روی کشورهای هدف محسوب می‌شود و به همین دلیل کشورهای غربی و آمریکا، نخبگان سایر کشورها را به روش های گوناگون بورس تحصیلی می‌کنند یا اینکه آنها را برای ادامه تحصیل در کشور خود تشویق می نمایند.

مهرداد ویس کرمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در مورد پذیرش دانشجویان چینی برای ادامه تحصیل در کشور به واسطه بورسیه شدن، گفت: با توجه به پیچیدگی دنیای امروز و روابط کشورهای مختلف مفهوم دیپلماسی نیز پیچیده و متفاوت شده است و به همین دلیل باید روابط دیپلماتیک با سایر کشورها نیز متناسب با شرایط کنونی دنیا بازتعریف شود.



نخبگان تاثیرگذارترین گروه در سطح بین‌الملل هستند



نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش بی بدیل نخبگان در تعامل با سایر کشورها، افزود: یکی از شیوه‌های موثر در تعامل با کشورهای دیگر، ارتباط با نخبگان و افراد تاثیرگذار مانند دانشگاهیان است، چرا که بیشتر مدیران ارشد کشورها از میان تحصیل کردگان دانشگاهی انتخاب می‌شوند و روشن است که اگر بر روی ذهن و فکر دانشگاهیان موثر در عالم سیاست، علم، فرهنگ و مدیریت یک کشور کار شود اثر مضاعفی بر روی روابط سازنده با آن کشورها خواهد داشت. یکی از روش‌های مرسوم در این راستا، بورس تحصیلی به نخبگان کشورهای مقصد است.



 توسعه روابط به واسطه تحصیل کرده ها کارآمدترین روابط است



 عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تقویت روابط به واسطه نخبگان را موثرترین و کارآمدترین روابط بین المللی دانست و اظهار داشت: این مدل ارتباط گیری، از راه‌های بسیار موثر و با هزینه بسیار کمتر بر روی کشورهای هدف محسوب می‌شود و به همین دلیل کشورهای غربی و آمریکا، نخبگان سایر کشورها را به روش های گوناگون بورس تحصیلی می‌کنند یا اینکه آنها را برای ادامه تحصیل در کشور خود تشویق می نمایند. تاثیر گذاری فارغ‌التحصیلان لندن و نقش پررنگ آنان در هموار کردن مسیر غرب و آمریکا در چندین دولت جمهوری اسلامی، مثال مناسبی است که همواره پیش چشم ما قرار دارد!



ویس کرمی ادامه داد: از سوی دیگر، رهبران جبهه مقاومت در کشورهایی مانند یمن، لبنان، عراق، سوریه و ..‌. که مقاطعی از تحصیل  خود را در دانشگاه‌ها یا حوزه‌های علمیه ایران گذرانده‌اند دلیل خوبی برای کارآمدی این روش در تعامل با سایر کشورها است. نکته‌ای که ضرورت تعامل فرهنگی با کشورهای دیگر را برای ایران اسلامی ضروری می نماید،ماهیت فرهنگی انقلاب اسلامی و پیام بلند آن برای سایر ملت‌ها است و بهترین ابزار برای صدور این پیام ارتباط گیری با نخبگان از سایر ملت‌هاست که فارغ از ارتباط با دولت‌های آنها می‌تواند سازنده و تاثیرگذار باشد.



دلیل ارتباط‌گیری ایران با چین چیست



وی در ادامه اظهار داشت: کشور چین از جمله کشورهای مهم دنیاست که دارای تمدنی کهن است و در حال حاضر یکی از قدرت‌های اقتصادی برتر دنیا محسوب می‌شود و نیز سیاست‌های خارجی چین، برخلاف اروپا و آمریکا بر مبنای سلطه‌گری و استکبار بنا نشده و همین امر زمینه ارتباط سازنده کشورمان با چین را بیش از پیش فراهم می نماید.



نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه چین در زمره کشورهای متمدن محسوب می‌شود، گفت: در کشور چین بیش از ۵۰ میلیون مسلمان زندگی می‌کنند و به دلیل اینکه توسط ایرانیان به دین اسلام تشرف پیدا کرده‌اند زمینه بسیار خوبی برای ارتباط با ملت مسلمان ایران را دارند و می‌توانند سرمایه خوب و کارآمدی برای ایران در چین باشند.در دسته‌بندی‌های تمدنی هم کشور چین در زمره تمدن‌های شرقی محسوب می‌شود که با کشور ایران دارای چارچوب‌ها و مشترکات فراوان است که همین امر زمینه ارتباط سازنده را بیشتر می‌کند./



پایان پیام

  • کد خبر : 371191
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار